Centrum voor Bijbelonderzoek
Je bent niet ingelogd.
Ik stoor mij hoe langer hoe meer aan het veelvuldige gebruik van de naam GOD. Wie het gesprek heeft meegemaakt tussen Knevel en Rouvoet in een van de TV-uitzendingen, kon meehoren hoe de Godsnaam over de tafel heen en weer vloog.
"Oh my God" is ook zo een specifieke uitroep door Amerikanen en Engelsen gebruikt. Door het veelvuldige aanroepen van de naam is er in de loop van decaden een slijtage in zijn Naam opgetreden. Er is sprake van een verwatering in het eerbiedig omgaan met de Godsnaam. Het geeft de buitenstaander ook de indruk alsof God ons vriendje is geworden. Alsof we op gelijk niveau staan. Ook de predikanten gebruiken te pas en onpas Zijn Naam. Alsof er geen ander namen voor in de plaats kunnen komen.
Verder merk ik ook op dat er wel erg weinig mensen in de kerk zijn die zich aan dit verschijnsel ergeren.
Mijn vraag is: Sta ik hier nu alleen voor of zijn er ook anderen die vinden dat we over het algemeen, zij het onbewust, ons niet meer realiseren dat we te weinig eerbied schenken aan de naam GOD. En zo ja, op welke overwegingen berust uw oordeel dan?
Een van mijn overwegingen is dat Jezus in het Onze Vader gebed al in de tweede regel zegt: Uw Naam worde
geheiligd.
Van die heiliging van Zijn Naam is in de loop van 2000 jaar weinig meer overgebleven!
Ben benieuwd hoe anderen hierover denken.
J.J.Koopmans.