Centrum voor Bijbelonderzoek
Je bent niet ingelogd.
Darwin startte met zijn boek The Origin of Species, het ontstaan van de verschillende diersoorten. Uitgaande van een evolutionair denkmodel, is alles ontstaan in de weg van de geleidelijke ontwikkeling. Hoe is dat met betrekking tot de natuurwetten? Die zijn er, of ze zijn er niet. Hoe is dat met betrekking tot de snelheid van het licht, het geluid, de gaswetten, de constante van Planck, de opbouw van een molecuul, de wet van de zwaartekracht, de wet van Ohm, etc. etc. Is dat ook allemaal ontstaan, in een flits? Wat zeggen de eigentijdse natuurkundigen die het evolutionistische model aanhangen hiervan?
Dag Arjan. Je zegt Arjan, dan zeg ik dat ook maar, en ... daaruit voortvloeiend je en jij. Natuurlijk is dat wederzijds: ik ben Frits.
Ik zie geen reacties op je vraag. Of ze er dan ook niet zijn weet ik niet, want ik heb er geen benul van hoe dit allemaal werkt. Ik spring maar gewoon in het diepe.
Je zegt: "Uitgaande van een evolutionair denkmodel, is alles ontstaan in de weg van de geleidelijke ontwikkeling." Je daarop volgende vraag gaat over de dode natuur. Daaruit maak ik op, dat je ervan uitgaat dat onder "alles" men zowel de dode als de levende natuur verstaat. Een echte kenner ben ik niet, daarom, misschien vergis ik mij in het volgende: ik heb hetgeen hierover wordt geleerd altijd opgevat als zou "alles" uitsluitend over de levende natuur gaan, althans voor zover het gaat over "geleidelijke ontwikkeling volgens het evolutionaire denkmodel".
Je vraag maakt mij daarom best benieuwd: is ergens uit op te maken, dat volgens eigentijdse natuurkundigen die het evolutionistische model aanhangen onder "alles" in deze context ook de dode natuur is te verstaan? Ik hoor of zie wel, Frits Lourens
Dag Frits,
Het is inherent aan de leer over hoe "alles wat er is" is ontstaan. Dat omvat dus ook de dode natuur. Ik ben het met je eens, dat in de discussies het steeds gaat over levende natuur. Maar met mijn bijdrage wil ik aandacht vragen dat het dus ook moet gelden voor dode natuur. Mijn vraag is dan "what about the origin of nature laws?" Volgens mij zijn hier slechts twee antwoorden mogelijk: toeval of constructie. Van evolutionistische ontwikkeling van natuurwetten heb ik nooit gehoord.
Dag Arjan,
Begrijp ik goed dat het je eigenlijk niet gaat om "geleidelijk of plotseling", maar om "toeval of constructie", ongeacht of een van die twee geleidelijk of plotseling of van beide iets zijn gegaan?
Sorry, Frits voor mijn vertraagde reactie. Bij deze!
Voor sommige organen kan er geen sprake zijn van "geleidelijk". Neem het bekende voorbeeld van het oog: dat functioneert alleen, indien alle "onderdelen" perfect op elkaar zijn afgestemd. Is dat niet zo, dan zie je niets. Idem voor andere zintuigen: het doet het, en dan ben je in staat tot functioneren/jagen en dus overleef je. Of het doet het niet, en dan kom je om van honger bijv. Ik probeer hiermee te illustreren, dat een zintuig niet geleidelijk ontwikkeld kĆ n zijn, omdat gedurende die tussentijd het zintuig het niet deed en de drager ervan dood zou zijn gegaan.
Zo lijkt het mij ook te gaan bij de dode natuur: de natuurwetten fungeren in hun samenhang als natuurwet. Die samenhang is niet onderhevig aan verandering. (Een falsifieerbare hypothese.) Waar komt die samenhang vandaan? Die is plotseling geconstrueerd.
Dus samenvattend mijn reactie op jou: "geleidelijk of plotseling" hangt heel sterk samen met "toeval of constructie".